JADUAL
4.4 : Taburan Responden Mengikut Kumpulan Ekonomi berdasarkan Kaum.
Kaum
|
Pendapatan
Keluarga Pelajar
|
|||||||||
Bawah
RM 803
|
%
|
(RM)
803
1123
|
%
|
(RM)
1124-1473
|
%
|
(RM)
1474-
4428
|
%
|
Melebihi
RM 4428
|
%
|
|
Melayu
|
3
|
6.0
|
8
|
16.0
|
10
|
20.0
|
0
|
0.0
|
0
|
0.0
|
Cinaa
|
1
|
2.0
|
8
|
16.0
|
3
|
6.0
|
0
|
0.0
|
1
|
2.0
|
Kadazan
+ Dusun
|
2
|
4.0
|
0
|
0.0
|
13
|
26.0
|
0
|
0.0
|
1
|
2.0
|
Jumlah
|
6
|
12.0
|
16
|
32.0
|
26
|
52.0
|
0
|
0.0
|
2
|
4.0
|
Berdasarkan jadual di atas, kaum
Melayu majoriti berada dalam ketegori berpendapatan rendah iaitu seramai 3
orang atau 6.0 peratus berbanding kaum Cina yang hanya 1 orang sahaja
berpendapatan di bawah RM 803. Sementara 2 orang atau 4.0 peratus pelajar suku
Kadazan + Dusun berpendapatan rendah. Seramai 18 orang pelajar dari kaum Melayu
atau 36 peratus berpendapatan sederhana
iaitu antara RM 803-RM 1473. Jumlah ini melebihi pelajar dari suku Kadazan +
Dusun iaitu seramai 13 orang atau 26.0 peratus berpendapatan sederhana. Namun
demikian, tidak terdapat pelajar dari suku Kadazan+ Dusun yang berpendapatan
antara RM 803-RM 1123. Tidak terdapat pelajar dari kaum Melayu yang datang dari
keluarga berpendapatan tinggi iaitu RM 1474- RM 4428. Sementara pelajar dari
kaum Cina 1 Orang atau 2.0 peratus mempunyai pendapatan keluarga melebihi RM
4428 dan tidak terdapat pelajar dari kaum Cina yang berpendapatan antara RM
1474- RM 4428. Bagi pelajar suku Kadazan + Dusun terdapat terdapat 1 orang atau
2.0 peratus keluarga berpendapatan melebihi RM 4428 dan juga tidak terdapat
pelajar dari suku Kadazan + Dusun yang berpendapatan dibawah RM 4428.
4.3
: Analisis Pengajaran Guru Yang Kurang Berkesan
Dalam sesebuah kelas
terdapat pelajar –pelajar yang mempunyai tingkat kecerdasan otak yang
berbeza-beza. Mereka mempunyai kebolehan mental yang berbeza-beza mungkin
disebabkanoleh berbagai factor seperti sosio- ekonomi yang rendah , keluarga
porak-peranda , kurang perhatian di rumah, salah asuhan, nilai pemakanan yang
rendah mutunya, dan sebagainya . Guru juga berfungsi sebagai penggerak utama
kepada pelajar-pelajar untuk mencapai tingkat pembelajaran yang maksima.
Proses pembelajaran di sekolah banyak
bergantung kepada pengajaran guru di dalam bilik darjah mahu pun luar bilik
darjah. Oleh itu kerana pelajr-pelajar mempunyai kebolehan belajar yang
berbeza-beza, guru perlulah mengubahsuai teknik pengajaran supaya keadilan
dalam sistem pembelajaran dapat dirasakan oleh semua pelajar. Kesungguhan guru
dalam menyampaikan pelajaran dapat dilihat apabila ia dapat memaksimumkan
pengajarannya kepada semua pelajar sama ada pelajar yang lambat atau cerdas.
Sekiranya guru menyampaikan isi pelajaran
secara menyeluruh tanpa dapat menumpukan perhatian kepada pelajar-pelajar yang
lambat menguasai isi pelajaran , sudah tentulah pelajar-pelajar ini akan
ketinggalan dan seterusnya menimbulkan perasaan bosan terhadap pelajaran. Oleh
yang demikian, keberkesanan pengajaran hanyalah dinikmati oleh pelajr-pelajar
yang cerdas sahaja. Anehnya, sekolah-sekolah di Malaysia tidak ada kelas
remedial bagi pelajar yang tertinggal. Tujuan utama kelas-kelas remedial adalah
untuk memberi pelajaran tambahan dengan menggunakan kaedah-kaedah lain untuk
memperbaiki kanak-kanak yang tertinggal di dalam kelas-kelas yang yang
menggunakan pelajaran biasa. Kelas-kelas itu dalam lain perkataaan diadakan
supaya kanak-kanak yang lemah dapat menyamai mereka yang sederhan dalam
pelajaran.
Pengajaran guru kuarang berkesan bukan
sahaja menimbulkan perasaan bosan di kalangan pelajar-pelajar ponteng , bahkan
timbul juga di kalangan pelajar-pelajar lain yang tidak ponteng. Perasaan bosan
timbul disebabkan mereka tidak menerima apa yang diajar.
Berdasarkan
kajian-kajian lepas mendapati kebanyakan pelajar ponteng disebabkan pengajaran
guru yang membosankan. Jadual 4.5 dibawah ini menunjukkan jumlah skor dari segi
keberkesanan pengajaran guru dan hubungannya dengan pelajar-pelajar ponteng.
JADUAL
4.5 : Jumlah Skor Bagi Setiap Soalan Pengajaran Guru Kurang Berkesan
SOALAN
|
RESPONDEN
KUMPULAN PONTENG (50 ORANG)
|
|||
SANGAT
SETUJU (4)
|
SETUJU
(3)
|
TIDAK
SETUJU
(2)
|
SANGAT
TIDAK SETUJU (1)
|
|
1
|
4
|
15
|
58
|
15
|
2
|
0
|
15
|
38
|
26
|
3
|
8
|
42
|
48
|
10
|
4
|
4
|
9
|
64
|
14
|
5
|
0
|
6
|
32
|
32
|
6
|
4
|
15
|
70
|
9
|
7
|
8
|
33
|
62
|
6
|
8
|
4
|
30
|
62
|
8
|
9
|
12
|
18
|
64
|
9
|
10
|
4
|
30
|
52
|
13
|
JUMLAH
|
48
|
213
|
550
|
142
|
4.4
: Analisis Hubungan Guru Dengan Pelajar Sama Ada Mesra Atau Tidak Mesra
Dalam proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah , hubungan guru-guru dengan pelajar
sangatlah perlu. Hubungan yang mesra akan dapat memotivasikan pelajar untuk
aktif dalam pelajaran. Dalam bilik darjah , hubungan diantara guru dengan
pelajar adalah dalam bentuk formal. Hubungan formal ini bertujuan agar suasana
pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan teratur. Hubungan tidak
formal hanya akan berlaku dalam gerak kerja kokurikulum yang mengambil masa
yang singkat sahaja.
Kehadiran pelajar-pelajar ke sekolah
bukanlah semata-mata untuk mendapatkan ilmu pengetahuan , tetapi juga membentuk
dan memperkembangkan sahsiah dan pengalaman mereka. Untuk mencapai matlamat
ini, hubungan yang tidak formal antara guru-guru dengan pelajar-pelajar perlu
dijalinkan agar pelajar-pelajar bertambah yakin bahawa mereka diterima di
sekolah. Oleh yang demikian , guru-guru haruslah dapat menyesuaikan diri dalam
alam persekolahan supaya boleh berdamping secara positif dengan pelajar-pelajar
asalkan tidak menjejaskan profesion perguruan. Guru-guru perlulah berinteraksi
dengan pelajar-pelajar sama ada mereka cerdik atau sebaliknya.
Sekiranya guru-guru menjalankan hubungan
sehala dalam proses pengajaran dan pembelajaran, kemungkinan pelajar-pelajar
menarik diri dan hilang minat terhadap pelajaran dan seterusnya akan ponteng sekolah
adalah tinggi. Jadual 4.6 di bawah menunjukkan jumlah skor dari segi hubungan
mesra atau tidak mesra guru-pelajar dan kaitan dengan kumpulan pelajar yang
sering melakukan ponteng.
JADUAL
4.6 : Jumlah Skor Bagi Setiap Soalan Hubungan Guru Dengan Pelajar Tidak Mesra
SOALAN
|
RESPONDEN
KUMPULAN PONTENG (50 ORANG)
|
|||
SANGAT
SETUJU (4)
|
SETUJU
(3)
|
TIDAK
SETUJU
(2)
|
SANGAT
TIDAK SETUJU (1)
|
|
11
|
8
|
9
|
44
|
23
|
12
|
8
|
21
|
60
|
11
|
13
|
0
|
12
|
52
|
20
|
14
|
0
|
15
|
54
|
18
|
15
|
4
|
33
|
34
|
21
|
16
|
0
|
15
|
38
|
26
|
17
|
4
|
6
|
48
|
23
|
18
|
16
|
54
|
44
|
6
|
19
|
20
|
39
|
48
|
8
|
20
|
0
|
51
|
42
|
12
|
JUMLAH
|
60
|
255
|
464
|
168
|
4.5:
Analisis Disiplin Dan Peraturan Sekolah Yang Ketat Dan Keras
Peraturan dan
undang-undang sekolah di seluruh Malaysia adalah diseragamkan. Ini bertujuan menyediakan
suasana persekitaran sekolah yang sihat untuk membolehkan proses
No comments:
Post a Comment