Friday, October 18, 2013

BaB 4 : JOm BelaJar Taip Laju-Laju..!!!!

JADUAL 4.4 : Taburan Responden Mengikut Kumpulan Ekonomi berdasarkan Kaum.


Kaum
Pendapatan Keluarga Pelajar
Bawah RM 803

%
(RM)
803
1123

%
(RM) 1124-1473

%
(RM)
1474-
4428

%
Melebihi RM 4428

%
Melayu
3
6.0
8
16.0
10
20.0
0
0.0
0
0.0
Cinaa
1
2.0
8
16.0
3
6.0
0
0.0
1
2.0
Kadazan + Dusun
2
4.0
0
0.0
13
26.0
0
0.0
1
2.0
Jumlah
6
12.0
16
32.0
26
52.0
0
0.0
2
4.0

           Berdasarkan jadual di atas, kaum Melayu majoriti berada dalam ketegori berpendapatan rendah iaitu seramai 3 orang atau 6.0 peratus berbanding kaum Cina yang hanya 1 orang sahaja berpendapatan di bawah RM 803. Sementara 2 orang atau 4.0 peratus pelajar suku Kadazan + Dusun berpendapatan rendah. Seramai 18 orang pelajar dari kaum Melayu atau 36 peratus berpendapatan  sederhana iaitu antara RM 803-RM 1473. Jumlah ini melebihi pelajar dari suku Kadazan + Dusun iaitu seramai 13 orang atau 26.0 peratus berpendapatan sederhana. Namun demikian, tidak terdapat pelajar dari suku Kadazan+ Dusun yang berpendapatan antara RM 803-RM 1123. Tidak terdapat pelajar dari kaum Melayu yang datang dari keluarga berpendapatan tinggi iaitu RM 1474- RM 4428. Sementara pelajar dari kaum Cina 1 Orang atau 2.0 peratus mempunyai pendapatan keluarga melebihi RM 4428 dan tidak terdapat pelajar dari kaum Cina yang berpendapatan antara RM 1474- RM 4428. Bagi pelajar suku Kadazan + Dusun terdapat terdapat 1 orang atau 2.0 peratus keluarga berpendapatan melebihi RM 4428 dan juga tidak terdapat pelajar dari suku Kadazan + Dusun yang berpendapatan dibawah RM 4428.

4.3 : Analisis Pengajaran Guru Yang Kurang Berkesan
Dalam sesebuah kelas terdapat pelajar –pelajar yang mempunyai tingkat kecerdasan otak yang berbeza-beza. Mereka mempunyai kebolehan mental yang berbeza-beza mungkin disebabkanoleh berbagai factor seperti sosio- ekonomi yang rendah , keluarga porak-peranda , kurang perhatian di rumah, salah asuhan, nilai pemakanan yang rendah mutunya, dan sebagainya . Guru juga berfungsi sebagai penggerak utama kepada pelajar-pelajar untuk mencapai tingkat pembelajaran yang maksima.
    Proses pembelajaran di sekolah banyak bergantung kepada pengajaran guru di dalam bilik darjah mahu pun luar bilik darjah. Oleh itu kerana pelajr-pelajar mempunyai kebolehan belajar yang berbeza-beza, guru perlulah mengubahsuai teknik pengajaran supaya keadilan dalam sistem pembelajaran dapat dirasakan oleh semua pelajar. Kesungguhan guru dalam menyampaikan pelajaran dapat dilihat apabila ia dapat memaksimumkan pengajarannya kepada semua pelajar sama ada pelajar yang lambat atau cerdas.
     Sekiranya guru menyampaikan isi pelajaran secara menyeluruh tanpa dapat menumpukan perhatian kepada pelajar-pelajar yang lambat menguasai isi pelajaran , sudah tentulah pelajar-pelajar ini akan ketinggalan dan seterusnya menimbulkan perasaan bosan terhadap pelajaran. Oleh yang demikian, keberkesanan pengajaran hanyalah dinikmati oleh pelajr-pelajar yang cerdas sahaja. Anehnya, sekolah-sekolah di Malaysia tidak ada kelas remedial bagi pelajar yang tertinggal. Tujuan utama kelas-kelas remedial adalah untuk memberi pelajaran tambahan dengan menggunakan kaedah-kaedah lain untuk memperbaiki kanak-kanak yang tertinggal di dalam kelas-kelas yang yang menggunakan pelajaran biasa. Kelas-kelas itu dalam lain perkataaan diadakan supaya kanak-kanak yang lemah dapat menyamai mereka yang sederhan dalam pelajaran.
      Pengajaran guru kuarang berkesan bukan sahaja menimbulkan perasaan bosan di kalangan pelajar-pelajar ponteng , bahkan timbul juga di kalangan pelajar-pelajar lain yang tidak ponteng. Perasaan bosan timbul disebabkan mereka tidak menerima apa yang diajar.
Berdasarkan kajian-kajian lepas mendapati kebanyakan pelajar ponteng disebabkan pengajaran guru yang membosankan. Jadual 4.5 dibawah ini menunjukkan jumlah skor dari segi keberkesanan pengajaran guru dan hubungannya dengan pelajar-pelajar ponteng.

JADUAL 4.5 : Jumlah Skor Bagi Setiap Soalan Pengajaran Guru Kurang Berkesan
 

SOALAN
RESPONDEN KUMPULAN PONTENG (50 ORANG)
SANGAT SETUJU (4)
SETUJU
(3)
TIDAK SETUJU
(2)
SANGAT TIDAK SETUJU (1)
1
4
15
58
15
2
0
15
38
26
3
8
42
48
10
4
4
9
64
14
5
0
6
32
32
6
4
15
70
9
7
8
33
62
6
8
4
30
62
8
9
12
18
64
9
10
4
30
52
13
JUMLAH
48
213
550
142

4.4 : Analisis Hubungan Guru Dengan Pelajar Sama Ada Mesra Atau Tidak Mesra
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah , hubungan guru-guru dengan pelajar sangatlah perlu. Hubungan yang mesra akan dapat memotivasikan pelajar untuk aktif dalam pelajaran. Dalam bilik darjah , hubungan diantara guru dengan pelajar adalah dalam bentuk formal. Hubungan formal ini bertujuan agar suasana pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan teratur. Hubungan tidak formal hanya akan berlaku dalam gerak kerja kokurikulum yang mengambil masa yang singkat sahaja.
     Kehadiran pelajar-pelajar ke sekolah bukanlah semata-mata untuk mendapatkan ilmu pengetahuan , tetapi juga membentuk dan memperkembangkan sahsiah dan pengalaman mereka. Untuk mencapai matlamat ini, hubungan yang tidak formal antara guru-guru dengan pelajar-pelajar perlu dijalinkan agar pelajar-pelajar bertambah yakin bahawa mereka diterima di sekolah. Oleh yang demikian , guru-guru haruslah dapat menyesuaikan diri dalam alam persekolahan supaya boleh berdamping secara positif dengan pelajar-pelajar asalkan tidak menjejaskan profesion perguruan. Guru-guru perlulah berinteraksi dengan pelajar-pelajar sama ada mereka cerdik atau sebaliknya.
     Sekiranya guru-guru menjalankan hubungan sehala dalam proses pengajaran dan pembelajaran, kemungkinan pelajar-pelajar menarik diri dan hilang minat terhadap pelajaran dan seterusnya akan ponteng sekolah adalah tinggi. Jadual 4.6 di bawah menunjukkan jumlah skor dari segi hubungan mesra atau tidak mesra guru-pelajar dan kaitan dengan kumpulan pelajar yang sering melakukan ponteng.

JADUAL 4.6 : Jumlah Skor Bagi Setiap Soalan Hubungan Guru Dengan Pelajar Tidak Mesra


SOALAN
RESPONDEN KUMPULAN PONTENG (50 ORANG)
SANGAT       SETUJU (4)
SETUJU
(3)
TIDAK SETUJU
(2)
SANGAT TIDAK SETUJU (1)
11
8
9
44
23
12
8
21
60
11
13
0
12
52
20
14
0
15
54
18
15
4
33
34
21
16
0
15
38
26
17
4
6
48
23
18
16
54
44
6
19
20
39
48
8
20
0
51
42
12
JUMLAH
60
255
464
168
 
4.5: Analisis Disiplin Dan Peraturan Sekolah Yang Ketat Dan Keras
Peraturan dan undang-undang sekolah di seluruh Malaysia adalah diseragamkan. Ini bertujuan menyediakan suasana persekitaran sekolah yang sihat untuk membolehkan proses

No comments:

Post a Comment